WAŻNA INFORMACJA - strona korzysta z plików Cookie
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania prezentowanej zawartości do potrzeb odwiedzających. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci Twojego komputera.

Akademia Polskiej siatkówki

  
Dane do logowania
Wcześniej głosowałeś na ten artykuł. Nie ma sensu robić tego po raz drugi. Twój głos nie może zostać zapisany.

Organizacja pracy USA TEAM

• Treningi odbywają się codziennie od poniedziałku do piątku
• Trening trwa, w zależności od potrzeb, od godz. 8:00- 11:30/12:00.
• 12:30-13:30 lunch
• 13:30-14:00 sesja wczesno-popołudniowa ok. 1 godz-1 godz 30 min
• Weekend jest wolny


Sesja wczesno-popołudniowa

• Analiza video
• Trening indywidualny
• Trening grupowy
• Trening oporowy
• Zajęcia z fizjoterapeutami
• Joga

Red - Blue Game`s

• W okresie przygotowawczym mecze rozgrywane co piątek.
• We własnej hali lub w ramach popularyzacji siatkówki w innych miastach (dotyczy również męskiej drużyny).
• Oficjalny protokół przedmeczowy.
• Hymn, flaga, stroje meczowe.

Red - Blue Game`s Karch Kiraly:
„Red-Blue ma przyzwyczajać zawodniczki do grania przed dużą publicznością. Dodatkowo używanie oficjalnych strojów meczowych i wysłuchanie hymnu powoduje, że podejście zawodniczek do tych meczów jest jak najbardziej poważne.”

 
Trening- rozgrzewka
• Zawodniczki przychodzą ok. 20-35 min przed rozpoczęciem treningu- ćwiczenia indywidualne
• Rozgrzewka o charakterze dynamicznym, sterowana max 10min.
• Rozgrzewka z piłkami- odbicia w parach, małe gry.
• Rozciąganie po treningu- powięziowe z elementami strechingu.


ROZGRZEWKA

Film 1
Wasilkowski_1 rozgrzewka przed treningiem montaż


FILM 2
Rozciąganie po treningu


Do przemyślenia…
• „Jeżeli mamy wybór między idealnymi technicznie zawodniczkami, a zawodniczkami idealnie czytającymi grę, co byście wybrali jako trenerzy?”
• Odpowiedz jest zarazem pytaniem:
• „Ile czasu trzeba poświęcić na naukę idealnej techniki, a ile czasu na naukę czytania gry? Co trwa dłużej?”
„Moim zdaniem, więcej czasu potrzeba na nauczenie perfekcyjnej techniki niż na nauczenie czytania gry.” – K. Kiraly


FILM 3
Fundament-przykład: różnica miedzy atakiem a kiwką

„W USA (Women National Team) czytanie gry traktujemy jako pierwszy element techniki” - K.Kiraly

Kiraly - czytanie gry

Mój trener mawiał:

• „Za czasów mojej kariery trener zwykł mawiać, że do obrony startuje 5 zawodników a piłkę wcześniej dotyka tylko Karch.”
• „Byłem bardzo dobrym przyjmującym, bardzo dobrym atakującym, dobrym blokującym i bardzo dobrym obrońcą.”
• „Moja przewaga nad innymi wynikała m.in. z umiejętności czytania gry.”
• „Nie urodziłem się z talentem czytanie gry, umiejętność tę nabyłem rozgrywając tysiące meczów, w taki sposób się tego nauczyłem.”

Kiraly- czytanie gry

Sytuacje na meczu:

• „Stoisz jako trener przy linie bocznej, a zawodniczka drużyny przeciwnej skacząc do ataku prostuje rękę w łokciu.
• W twojej głowie pojawia się informacja:
kiwka, kiwka, kiwka…
• więc zaczynasz mówić
kiwka! kiwka!
• zaczynasz krzyczeć do zawodników
KIWKA!!! KIWKA!!! KIWKA!!!
…i co?
• Piłka spada na boisko a twoja zawodniczka dopiero podejmuje próbę obrony piłki, która już spadła.”




Tunel vision

„Dlatego tak często widzimy zawodników zaskoczonych kiwką , ponieważ cała ich uwaga przekierowana została na piłkę, czyli ich reakcja wynika z tego, że widza piłką lecącą w kierunku boiska, a nie dlatego że widzieli ruch ręki znamionujący to zagranie.” - Karch Kiraly


High leavel player`s

• Najlepsi w swoich dziedzinach potrafią rozpoznać i wizualnie zapamiętać więcej niż przeciętny człowiek.
• Np. jeżeli mistrzowi szachowemu przedstawimy na chwilę zdjęcia planszy szachowej z ustawionymi na niej pionkami, to w ułamku sekundy jego oczy i mózg odbiorą więcej informacji aniżeli człowiek, który w szachach osiąga przeciętne wyniki.
• Doświadczony zawodnik posiada coś takiego jak wizualna encyklopedia lub magazyn obrazów.


K. Kiraly
„Z podobnym zamysłem pracujemy z drużyną narodową USA, tzn. staramy się stworzyć sytuacje, które zawodniczka może odczytać, innymi słowy pozwalamy im przeczytać i przewidzieć co stanie się za chwilę."


CZYTANIE GRY NA NAJWYŻSZYM POZIOMIE - MITY

„Najlepsi zawodnicy mają lepszy wzrok, widzą lepiej.”
• „…badania naukowe dowiodły że najlepsi sportowcy mają taki sam wzrok jak pozostali ludzie.”
• „Percepcja nie jest cechą dziedziczną, percepcja nie jest cechą, jest umiejętnością, jak każdą inną, uczymy się jej podczas życia.”
• „Michael Jordan, Kobe Bryant nie urodzili się z umiejętnością czytania gry.”
• „Ich umiejętność czytania wykształciła się dzięki setkom, tysiącom meczów, treningów itp.”


K. Kiraly: „Zacząłem grać w siatkówkę mając 9 lat, a skończyłem mając 46 i z mojego doświadczenia wiem, że posiadam mnóstwo obrazów- wzorów ruchu, które pozwalają mi przeczytać grę szybciej niż inni mniej doświadczeni zawodnicy.”

Wykorzystywanie przyborów

„I teraz mam pytanie. Skoro tyle uwagi poświęcamy na naukę czytania gry, to czy używanie podestów do ćwiczeń przyjęcia zagrywki czy obrony jest konieczne i zasadne?”

• „Moim zdaniem zgrywając z podestu po przeciwnej stronie siatki czy atakując z ziemi po tej samej stronie siatki do obrony, pozbawiam ich możliwości nauki czytania tego co tak naprawdę dzieje się na boisku.”
• „Jeżeli potrzebujemy uderzenia do obrony po prostu używamy ćwiczeń, w których zawodniczki atakują, a inne bronią.”

Film 4
Wasilkowski_4 Obrona czytanie gry montaż


Wykorzystywanie przyborów

Podobnie w przypadku zagrywki i przyjęcia zagrywki.

„Moim argumentem jest to, że przy zagrywce z podestu trener uderza piłkę bardzo płasko bardzo agresywnie i całe skupienie zawodniczki skierowane jest na piłkę, a nie na odbieranie wzorów czy czytanie gry.” - K. Kiraly


Czytanie gry z elementami rywalizacji
• Do nauki obserwacji idealnie pasują gry 3x3, 4x4, 3x6 itp.
• Bardzo często gry są zza linii 3 m., gdzie za akcję wygraną kiwką drużyna zdobywa 2 pkt., a za atak tylko jeden punkt.
• W grze 4x4 zabroniony jest bardzo mocny atak tylko tzw. „rolada” lub kiwka. W systemie 1 zawodniczka pod siatką i 3 zawodniczki w obronie trzeba naprawdę wiele wysiłku żeby umieścić piłkę w boisku, co stwarza doskonałe warunki do nauki czytania.

„To jest cel mojej pracy, nauczyć ich „głębokiego widzenia”, postrzegania sytuacji jako całości.”- K. Kiraly

Film 5
Wasilkowski_5 fragment 3x6


„Naszym zadaniem jest przestawić proces patrzenia na proces widzenia.”

Rozegranie

Słowa klucze:

• Czytanie, obserwacja

• Face ball- face target

• Szybkość rozegrania

• Praca nóg- pivot

• Tempo wyskoku do piłki

• Odległość piłki od siatki.

















Film 6
Speed- szybkość rozegrania



Odległość piłki od siatki







Przyjęcie zagrywki


Słowa klucze:

• Strefy odpowiedzialności w przyjęciu.

• Czytanie.

• Ułożenie płaszczyzny.

• Kontakt z piłką.












Osadzanie animacji flash

Film 7
Wasilkowski Przyjęcie Płaszczyzna


Blok

Film 8
Wasilkowski_8 Left Front Blocker Loading

Obrona

Słowa klucze:
• Czytaj
• Pozycja
• Ruch do piłki
• Brak zmiany położenia punktu ciężkości.

Obrona - ruch do piłki

Film 9
Wasilkowski_9 Obrona ruch do piłki


Czytaj

Film 10
Wasilkowski_10 czytanie gry libero obrona

Detale

Film 11
Wasilkowski_11 wyjście przez obórt


Prezentacja hali

FILM 12
Wasilkowski Prezentacja hali



Komunikacja

• Wideo streaming.
• Ubersense/Coach eye.
• Białe tablice.
• Rozmowy.
• Atmosfera na hali.








Analiza wideo

• Co poniedziałek
• Analiza najdrobniejszych szczegółów
• Rozmowa

Analiza wideo



Analiza




Tomasz Wasilkowski
Płock, czerwiec 2014

Oceń artykuł:
  • 2.4 z 5 gwiazdek
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Średnia ocena: 2.4
Artykuły mogą być komentowane tylko i wyłącznie przez zalogowanych użytkowników.
Jeżeli nie posiadasz konta w naszej Akademii - założ je już dziś.