Marcin Karwiński
1. Wstęp
Jednym z podstawowych elementów zarządzania zasobami ludzkimi jest dobór i zastosowanie odpowiednich technik motywacyjnych. W każdej organizacji osiąganie możliwie najwyższego poziomu pożądanych efektów związane jest z właściwie dobranymi i skutecznie wykorzystanymi działaniami wzmacniającymi i podtrzymującymi motywację uczestników. Opracowanie to poświęcone jest zagadnieniom motywowania w ramach specyficznego rodzaju organizacji – klubów sportowych. Rozpatrywane są w dużym stopniu organizacje uczestniczące w rozgrywkach sportów zespołowych. Przedmiotem rozważań są tu wybrane teorie motywacji w kontekście możliwości ich zastosowania w zarządzaniu organizacjami sportowymi. Motywacja ma kluczowe znaczenie dla organizacji sportowych, ponieważ praktyka wykazuje, że dla sportowca równie ważną, jeśli nie ważniejszą od kondycji fizycznej jest kondycja psychiczna. Istnieją różne sposoby motywowania. W tym artykule w większym stopniu opisane zostały pozafinansowe sposoby motywowania, jako mające szczególne znaczenie w tym specyficznym rodzaju organizacji.
Należy pamiętać o specyfice klienta organizacji sportowej, którym są kibice. Dlatego w większym stopniu niż w innych organizacjach istotna jest indywidualna postawa poszczególnych zawodników w trakcie wykonywania swojej pracy. W przypadku firmy produkcyjnej dla klienta najistotniejszy jest produkt finalny, a nie sposób, w jaki został on wykonany. W przypadku sportowców wynik jest oczywiście bardzo istotny, ale znaczenie ma także istotny dla kibiców (klientów) czynnik, zwykle się określany mianem „stylu”. Dlatego też w organizacjach sportowych nacisk jest kładziony nie tylko na wynik, ale także na sposób jego osiągnięcia.
Artykuł rozpoczyna się od krótkiej charakterystyki organizacji
sportowej, potem dokonuje bardzo istotnego z punktu widzenia przedmiotu
rozważań podziału na sport amatorski i zawodowy, potem zaś przedstawione
zostają najbardziej rozpowszechnione techniki motywacyjne i ich
zastosowanie w odniesieniu do organizacji sportowych. Na koniec
zasygnalizowany zostaje problem finansowej motywacji zawodników w
organizacjach sportowych (...)