WAŻNA INFORMACJA - strona korzysta z plików Cookie
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania prezentowanej zawartości do potrzeb odwiedzających. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci Twojego komputera.

Akademia Polskiej siatkówki

  
Dane do logowania
Andrzej Krokwiak

Liga Trójek

System Gier Uproszczonych

Opracowany przeze mnie materiał dotyczy pewnej formy gier uproszczonych, która może być stosowana wśród różnych (pod względem zaawansowania) grup ćwiczebnych.System opiera się na rywalizacji zespołów trzyosobowych i w istocie nie jest niczym nowym natomiast opracowanie tabelaryczne (m.in. w formacie arkusza kalkulacyjnego Excel), zasady awansów i spadków, oraz Ranking stanowić będzie z pewnością duże udogodnienie dla trenerów i zwiększy atrakcyjność zajęć.

WPROWADZENIE

Zawodnicy podczas treningu „ligi trójek” rozegrają w trzyosobowych zespołach 10 spotkań, z których każde odbędzie się w innym składzie. Kształtuje to w młodym siatkarzu umiejętność szybkiego dostosowania się do sytuacji, do zespołu, w jakim zagra spotkanie, a trenerowi daje obraz, który z zawodników jest w stanie „pociągnąć” do zwycięstwa każdy zespół.
Z racji tej, że rozgrywki mają mieć charakter cykliczny najlepiej ustalić jeden dzień, w którym co tydzień lub dwa odbywałyby się turnieje. Rozpoczynając rozgrywki musimy podzielić naszych zawodników na grupy. Możemy to zrobić na dwa sposoby:

Trener w wyniku własnych obserwacji wybiera 6 najlepszych zawodników, którzy utworzą pierwszą ligę, następnie na tej samej zasadzie wybiera 6 do drugiej ligi i 6 do ligi trzeciej. Jeśli mamy więcej zawodników tworzymy ligę czwartą lub tzw. „poczekalnię”, w której zawodnicy podczas „Ligi trójek” wykonują określone działania wytyczone przez trenera. Jeśli chcemy by czynnie w lidze uczestniczyli wszyscy możemy jako szóstego zawodnika w III lidze wystawić parę zawodników – którzy co mecz będą się zmieniać. Tak samo można zrobić z zawodnikiem nr 5.

Trener obsadza zawodnikami równomiernie pod względem umiejętności wszystkie trzy grupy. Po zakończeniu pierwszego turnieju dwóch najlepszych graczy z każdej grupy utworzy w następnym turnieju I ligę, zawodnicy z miejsc 3 i 4 trafią do ligi II a zawodnicy z miejsc 5 i 6 utworzą ligę III. W tym przypadku punkty do Rankingu zawodnicy zaczną „zarabiać” od 2 turnieju.

W każdej lidze zostanie rozegranych 10 meczy. Musimy zdecydować się na metodę rozgrywania spotkań.

Gra na czas – każdy mecz zaczyna się i kończy jednocześnie (w I,II i III lidze) na sygnał prowadzącego. Należy zaznaczyć, że gdy sygnał kończący spotkanie zabrzmi w momencie trwania akcji nie wolno jej przerwać! Jeżeli po upływie czasu jest remis, dogrywamy ostatnią, rozstrzygającą o zwycięstwie akcję (w siatkówce nie ma remisów!). Zaletą tej metody jest możliwość określenia czasu, jaki będzie nam potrzebny do rozegrania turnieju.

Gra na punkty – ustalamy punkt docelowy, ustalamy czy gramy do przewagi dwóch pkt. czy nie i możemy zacząć turniej. W tym przypadku mecze w każdej z lig kończyć się będą różnie stąd trudniej będzie nam określić czas rozgrywek, natomiast sam sposób liczenia punktów bardziej przypomina sytuację z parkietu.

Połączenie obu sposobów – zasady gry takie jak w pierwszej metodzie. Po zakończeniu regulaminowego czasu, każda liga ustala punkt docelowy meczu. Do wyższego wyniku, jaki osiągnął jeden z zespołów dodajemy dwa punkty i dogrywamy już bez pomiaru czasu pozostałą część meczu, np.: po sygnale kończącym regulaminowy czas w lidze II wynik głosił: 12:9 – i tak do liczby 12 dodajemy w domyśle 2 pkt. (=14) i od stanu 12:9 gramy mecz do momentu, gdy któryś z zespołów zdobędzie punkt 14.

SYSTEM „LIGI TRÓJEK”

SYSTEM 'LIGI TRÓJEK'

JAK WYPEŁNIAĆ TABELĘ

  • Ilość zawodników: 18 (lub wielokrotność liczby 6),
  • Ilość boisk: 3 (na każdym 6 zawodników – 1 boisko),
  • Czas gry: 3 min. (lub inny wariant)
  • Wymiary boiska: 3x12m., 3x18m., 4,5x14m., 4,5x18m.
JAK WYPEŁNIAĆ TABELĘ
Kolumna „A”

zawiera indywidualne numery zawodników, którymi przez pozostałą część turnieju będziemy się posługiwać. Każdy gracz musi zapamiętać swój numer. Tej kolumny nie zmienimy – jest zablokowana.

Kolumna „B”

zawiera imiona i nazwiska graczy w poszczególnych ligach. Jest to tabela czynna – możemy w niej zapisywać imiona, nazwiska lub ksywki zawodników. Należy pamiętać o tym, że te imiona, nazwiska lub ksywki MUSZĄ być identyczne z tymi wpisanymi w tabeli RANKING. Wielkość liter nie ma znaczenia natomiast uwagę należy zwrócić na polskie znaki, kropki, spacje itp.

Kolumna „C”

kolor niebieski - składy (numery graczy) na poszczególne mecze, np.: mecz pierwszy zagrają gracze z numerami 1,2,3 przeciw graczom pozostałym czyli 4,5,6, w meczu drugim zagrają zawodnicy z nr. 1,2,4 przeciw 3,5,6, itd. Komórki zablokowane – nie zmieniamy w związku z tym ich zawartości.
kolor pomarańczowy - tu wpisujemy wyniki spotkań, np.: mecz trzeci pomiędzy zawodnikami z nr. 1,2,5 a 3,4,6 zakończył się wynikiem 6:11, czyli wygrali zawodnicy 3,4,6 i w tabeli wpisujemy:

Kolumna C

w pozostałych komórkach w obszarze C system automatycznie zapisze punkty, które będą wynikiem różnicy między zdobytymi a utraconymi punktami w danym spotkaniu. W powyższym przykładzie będzie to 5 dla zawodników 3,4 i 6 i -5 dla graczy z numerem 1,2 i 5. Komórki są zablokowane.

Kolumna „D”

tu system automatycznie zapisze liczbę odpowiadającą ilości wygranych pojedynków przez danego zawodnika, jest to inaczej mówiąc liczba odpowiadająca ilości dodatnich wartości we wszystkich 10-ciu komórkach. Za mecz wygrany 1 pkt. za przegrany – 0 pkt. Np.:

Kolumna D

w tym przykładzie zawodnik nr 3 (Bogdan) przegrał jedynie 3 z 10 pojedynków i zgromadził tym samym 7 „dużych punktów”.

Kolumna „E” Ratio

w tym miejscu system obliczy stosunek punktów zdobytych do straconych odpowiadających danemu zawodnikowi (stosunek małych pkt.). W przypadku, gdy w kolumnie „D” między dwoma lub więcej zawodnikami zachodzi remis, wtedy właśnie wynik z kolumny „E” decyduje o zajętym miejscu.

Kolumna E
Kolumna „F”

tutaj system automatycznie przyzna miejsce zajęte przez zawodnika w całym turnieju w swojej lidze. Miejsce rzutuje bezpośrednio na punkty, jakie system przyzna danemu zawodnikowi do Rankingu oraz o spadku lub awansie z ligi. Tabelki z punktami do Rankingu umieszczono obok każdej tabelki turniejowej.

Kolumna F

ZASADY AWANSÓW I SPADKÓW W LIGACH

Po zakończeniu rozgrywek w danym dniu i przyznaniu premii punktowych musimy ogłosić rotację, czyli ustalić, w jakich ligach zagrają poszczególni gracze w następnym turnieju. I tak:

  • Zawodnicy, którzy w I lidze zajęli 5 i 6 miejsce spadają do ligi II;
  • Zawodnicy, którzy w II lidze zajęli 1 i 2 m. awansują do ligi I;
  • Zawodnicy, którzy w II lidze zajęli 5 i 6 m. spadają do ligi III;
  • Zawodnicy, którzy w III lidze zajęli 1 i 2 m. awansują do II ligi;
  • Zawodnicy, którzy zajęli 1,2,3 i 4 m. w I lidze, 3 i 4 w lidze II oraz 3,4,5 i 6 w III lidze pozostają w swoich ligach.

TABELA „RANKING”

Po każdym turnieju zawodnik powinien dowiedzieć się, na którym miejscu zakończył rozgrywki. Za zajęte miejsce otrzyma punkty do Rankingu. Ranking to tabela, w której system zapisuje i sumuje punkty „zarobione” przez zawodnika w danej lidze. Im wyższa liga i miejsce w niej zajęte tym wyższa premia punktowa dla zawodnika.

TABELA 'RANKING'

Tabela Ranking jest prawie w całości obsługiwana przez system. Jedynymi komórkami jakie możemy edytować to te w kolorze pomarańczowym. W komórkach pionowych wpisujemy nazwiska, imiona lub ksywki naszych zawodników (strzałki czerwone), w komórkach poziomych wpisujemy wygodne dla nas informacje dotyczące danej kolejki, np. data, miejsce itp. (strzałki niebieskie)

TABELA 'RANKING'

Przy wpisywaniu do tabel turniejowych i tabeli Ranking należy pamiętać o bardzo ważnej zasadzie: nazwiska, imiona czy ksywki jakimi nazwiemy naszych zawodników muszą być identyczne we wszystkich tabelach oraz musimy tak już nazywać gracza we wszystkich kolejkach. O ile wielkość liter nie ma tu znaczenia to niewielkie nawet zmiany w imieniu czy ksywie spowodują że system nie odnajdzie naszego gracza i nie przydzieli mu punktów w tabeli Ranking, np.

W 3 kolejce rozgrywek dołączył kolejny gracz o ksywce Giba. Wpisaliśmy go zgodnie z zasadami do III ligi.

TABELA Kolejek

nasz Giba zajął przykładowo 3 miejsce w III lidze.
Przechodzimy do tabeli Ranking i dopisujemy go w pierwszej wolnej komórce w kolumnie Nazwisko. W następstwie tego system automatycznie dopisze mu w Rankingu 7 „zarobionych” w trzeciej kolejce punktów i uplasuje go w kolejności ogólnej na 19 pozycji.

TABELA ranking

gdybyśmy zamiast słowa „Giba” wpisali „Giba.” system niestety nie rozpozna tego zawodnika ponieważ szukać będzie Giby z kropeczką. W następstwie czego nie dopisze nowemu graczowi punktów w Rankingu.

WARIANTY

W zależności, z jaką grupą pracujemy możemy zastosować szereg dodatków, bonusów czy uproszczeń, np.:

  • zwycięstwo w akcji, którą zespół rozegrał w trzech odbiciach daje mu 2 pkt.
  • pierwszą piłkę można złapać, następne dwa odbicia już sposobem siatkarskim,
  • zagrywka może być wykonana z wyznaczonego, bliższego siatki miejsca,
  • za umieszczenie piłki bezpośrednio w wyznaczonym, końcowym sektorze boiska zespół otrzymuje 2 pkt.
  • piłka może się raz odbić od parkietu.

Kolejny wariant Ligi Trójek dotyczy systemu spadku i awansu. Możemy wprowadzić regułę, że spadek i awans dotyczy nie dwóch a trzech zawodników, czyli:

  • z I ligi spadają zawodnicy, którzy po 10 meczach uplasowali się na miejscach 4, 5 i 6,
  • z ligi II spadają zawodnicy z miejsc 3,4 i 5 a awans do I ligi uzyskują gracze z miejsc 1,2 i 3,
  • i podobnie w lidze III – awansują gracze z miejsc 1,2 i 3.

Jak widzimy w tym przypadku stosujemy większą rotację zawodników co powoduje, że gracze przemieszczają się po ligach dynamicznie i zawodnik z ligi III ma znacznie krótszą drogę by po dwóch dobrze rozegranych turniejach trafić do I ligi.

Oceń artykuł:
  • 2.28 z 5 gwiazdek
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Średnia ocena: 2.28
Artykuły mogą być komentowane tylko i wyłącznie przez zalogowanych użytkowników.
Jeżeli nie posiadasz konta w naszej Akademii - założ je już dziś.

  • Ściągnęłam ten program, ale jak chcę coś wpisać to nie mogę. Jak to zrobić?
    Napisany 17-05-2013,16:31 przez Karolina Dąbrowska
  • WITAM PANIE "SEBA MAG" NIESTETY EMAIL PODANY WE WPISIE Z 25 STYCZNIA "NIE DZIAŁA". OTO MÓJ ADRES ZDELU@GAZETA.PL PROSZĘ SŁAĆ ZAPYTANIA W RAZIE NIEJASNOŚCI. POZDRAWIAM
    Napisany 14-02-2011,19:36 przez Andrzej Krowiak
  • meryboy@o2.pl
    Napisany 05-02-2011,11:57 przez Kamil Broszczakowski
  • Podaję swój adres: simmsi@wp.pl
    Napisany 25-01-2011,22:35 przez seba mag
  • Witam serdecznie. Panie Adrzeju czy mógłbym poprosić Pana o adres e-mailowy w związku z drobnym pytaniem odnośnie tego systemu? Pozdrawiam. P.S - Polecam wszystkim ten system rozgrywek (przy drobnej modyfikacji można grać turnieje drużynowe).
    Napisany 25-01-2011,21:33 przez seba mag
  • właśnie po to jest to hasło :) edytować można jedynie te komórki w które wpisujemy dane niezbędne do prowadzenia ligi-wszystko jest opisane w "instrukcji" pozdrawiam
    Napisany 20-01-2011,2:28 przez Andrzej Krowiak
  • jakie jest hasło to arkusza EXCEL?? bo po ściągnięciu pliku nie można edytować.
    Napisany 12-01-2011,17:28 przez Janusz Hajduk
  • ten system graliśmy w astrze od jadnych paru lat sprawdza się rewelacyjnie polecam
    Napisany 27-12-2010,15:27 przez andrzej krzys
  • ten system graliśmy w astrze od jadnych paru lat
    Napisany 27-12-2010,15:20 przez andrzej krzys
  • Dobra robota Panie Andrzeju...Pozdrawiam.
    Napisany 06-12-2010,21:52 przez Michał Chadała