Wcześniej głosowałeś na ten artykuł. Nie ma sensu robić tego po raz drugi. Twój głos nie może zostać zapisany.
.... opracowany na podstawie „Coaching Youth Volleyball” (Trening siatkówki Młodzieżowej w oparciu o Amerykański Program Edukacji Sportowej) za zgodą Human Kinetics.
Planowanie sezonu
Prezentowany harmonogram treningów to „migawka” całego sezonu, którą winien opracować trener wraz z pozostałą kadrą szkoleniową przed pierwszym treningiem z zawodnikami. Wystarczą strony z kalendarza, na których należy opisać każdy trening i datę zawodów, a następnie po kolei ponumerować poszczególne części treningów. Numery te będą podstawą ułożenia harmonogramu treningów na dany sezon. Następnie można przejść do przeglądu sporządzonego harmonogramu, analizując każdy trening i wpisując cele przyświecające każdemu treningowi. Należy zapisać cel każdego treningu, główne umiejętności, które będą ćwiczone na danym treningu; czynności, ćwiczenia i elementy gry, które będą służyć realizacji celów i założeń każdego treningu.
Poniżej przedstawiono szczegółowe informacje na temat harmonogramu treningów dla grup zawodników w wieku 6-9 lat (3x3). Być może trener będzie musiał dostosować harmonogram sezonu do poziomu umiejętności zawodników – podczas opracowywania harmonogramu nie należy opierać się wyłącznie na wieku zawodników. Można stosować harmonogram opracowywany dla grupy 6-9-latków podczas treningów zawodników w wieku 11-12 lat, którzy dopiero uczą się gry w siatkówkę; jeżeli z kolei w miejscowej lidze grają zawodnicy od 8 lat, podczas treningów doświadczonych dziesięciolatków można stosować harmonogram treningów przygotowanych pierwotnie dla grupy 12 i 14-latków, pod warunkiem, że zawodnicy trenują siatkówkę już od co najmniej 2 lat i opanowały podstawowe umiejętności.
Praca trenera polega również na dostosowywaniu planów treningowych w zależności od rozwoju sytuacji. Jeżeli zawodnicy mają kłopoty z wypracowaniem określonych umiejętności, można odpowiednio dostosować harmonogram sezonu i poświęcić więcej czasu na trening określonych umiejętności. Z drugiej strony, jeżeli zawodnicy są znudzeni, ponieważ zdążyli już wyćwiczyć określone nowe umiejętności, można bez obaw dostosować plany treningów, wprowadzając nowe umiejętności (lub zaawansowaną formę już nabytych) i strategie, które będą stanowić wyzwanie dla zawodniczek i dzięki którym zawodniczki będą lepiej czytać grę.
Wskazówka dla trenera
Podczas opracowywania harmonogramu na dany sezon należy pamiętać o rozgrywaniu meczów w ramach treningów. Ten rodzaj treningu jest skuteczniejszy od wyćwiczenia poszczególnych umiejętności, gdyż umożliwia stworzenie warunków prawdziwego meczu podczas treningu. W ten sposób można skuteczniej przygotować zawodniczki na wyzwania, jakim będą musiały stawić czoła podczas zawodów, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
Harmonogram treningów
Niewielu zawodników z grupy wiekowej 6-9 lat zdążyło już wypracować określone umiejętności gry w piłkę siatkową. Z tego względu nie należy zakładać, że zawodnicy z tej grupy wiekowej posiadają jakiekolwiek umiejętności. Głównym zadaniem będzie stworzenie warunków, w których będą mogli poznać podstawowe umiejętności taktyczne i techniczne, zgodnie z następującym harmonogramem:
Planowanie sezonu
Prezentowany harmonogram treningów to „migawka” całego sezonu, którą winien opracować trener wraz z pozostałą kadrą szkoleniową przed pierwszym treningiem z zawodnikami. Wystarczą strony z kalendarza, na których należy opisać każdy trening i datę zawodów, a następnie po kolei ponumerować poszczególne części treningów. Numery te będą podstawą ułożenia harmonogramu treningów na dany sezon. Następnie można przejść do przeglądu sporządzonego harmonogramu, analizując każdy trening i wpisując cele przyświecające każdemu treningowi. Należy zapisać cel każdego treningu, główne umiejętności, które będą ćwiczone na danym treningu; czynności, ćwiczenia i elementy gry, które będą służyć realizacji celów i założeń każdego treningu.
Poniżej przedstawiono szczegółowe informacje na temat harmonogramu treningów dla grup zawodników w wieku 6-9 lat (3x3). Być może trener będzie musiał dostosować harmonogram sezonu do poziomu umiejętności zawodników – podczas opracowywania harmonogramu nie należy opierać się wyłącznie na wieku zawodników. Można stosować harmonogram opracowywany dla grupy 6-9-latków podczas treningów zawodników w wieku 11-12 lat, którzy dopiero uczą się gry w siatkówkę; jeżeli z kolei w miejscowej lidze grają zawodnicy od 8 lat, podczas treningów doświadczonych dziesięciolatków można stosować harmonogram treningów przygotowanych pierwotnie dla grupy 12 i 14-latków, pod warunkiem, że zawodnicy trenują siatkówkę już od co najmniej 2 lat i opanowały podstawowe umiejętności.
Praca trenera polega również na dostosowywaniu planów treningowych w zależności od rozwoju sytuacji. Jeżeli zawodnicy mają kłopoty z wypracowaniem określonych umiejętności, można odpowiednio dostosować harmonogram sezonu i poświęcić więcej czasu na trening określonych umiejętności. Z drugiej strony, jeżeli zawodnicy są znudzeni, ponieważ zdążyli już wyćwiczyć określone nowe umiejętności, można bez obaw dostosować plany treningów, wprowadzając nowe umiejętności (lub zaawansowaną formę już nabytych) i strategie, które będą stanowić wyzwanie dla zawodniczek i dzięki którym zawodniczki będą lepiej czytać grę.
Wskazówka dla trenera
Podczas opracowywania harmonogramu na dany sezon należy pamiętać o rozgrywaniu meczów w ramach treningów. Ten rodzaj treningu jest skuteczniejszy od wyćwiczenia poszczególnych umiejętności, gdyż umożliwia stworzenie warunków prawdziwego meczu podczas treningu. W ten sposób można skuteczniej przygotować zawodniczki na wyzwania, jakim będą musiały stawić czoła podczas zawodów, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
Harmonogram treningów
Niewielu zawodników z grupy wiekowej 6-9 lat zdążyło już wypracować określone umiejętności gry w piłkę siatkową. Z tego względu nie należy zakładać, że zawodnicy z tej grupy wiekowej posiadają jakiekolwiek umiejętności. Głównym zadaniem będzie stworzenie warunków, w których będą mogli poznać podstawowe umiejętności taktyczne i techniczne, zgodnie z następującym harmonogramem:
Nr | Cel | Umiejętności | Ćwiczenia |
1 | Podstawowe przygotowanie do gry i pracy w zespole; ocena możliwości i nauka odbicia oburącz górą | Podstawy ruchu do odbicia piłki oburącz górą | Dobra wystawa |
2 | Podstawowe przygotowanie do gry; rozwój umiejętności poprzez ćwiczenie odbicia górą | Podstawy ruchu do odbicia piłki oburącz górą; podejmowanie decyzji; komunikacja | Skuteczne podanie |
3 | Nauka odbicia oburącz dołem - ocena umiejętności | Podstawy ruchu do odbicia oburącz dołem; komunikacja | Precyzyjne przyjęcie |
4 | Rozwój umiejętności poprzez ćwiczenia z zastosowaniem odbicia oburącz górnego i dolnego; wprowadzenie do przyjęcia zagrywki | Podstawy ruchu do odbicia piłki oburącz dołem; podejmowanie decyzji; komunikacja Przyjęcie do kosza | Odbicie bilardowe |
5 | Wykonanie zagrywki- - ocena umiejętności i ich rozwój. | Kierowanie zagrywką; przyjęcie zagrywki; wystawienie; | Zagrywka do strefy |
6 | Ocena postępów i ćwiczenia wykonania zagrywki, doskonalenie umiejętności przyjęcia zagrywki i wystawienia. | Podstawy ruchu do odbicia piłki oburącz dołem i górą ; podejmowanie decyzji; komunikacja; praca zespołowa | Zagrywka do strefy Trzy, do puli |
7 | Ocena postępów w wykonaniu zagrywki – ćwiczenia doskonalące. Ćwiczenia zagrywka - przyjęcie | Kierowanie zagrywką; przyjęcie zagrywki; wystawienie; | Przyjęcie do celu |
8 | Ocena postępów w odbiciu oburącz dołem – ćwiczenia doskonalące. | Podstawy ruchu do odbicia piłki oburącz dołem; dojście do piłki; komunikacja | Odbicie bilardowe |
9 | Ocena postępów w odbiciu oburącz górą (wystawienie)– ćwiczenia doskonalące | Rozegranie do tyłu i na drugą linię; | Dobra wystawa Trzy, do puli |
10 | Wprowadzenie do ustawień zawodniczek na boisku; analiza umiejętności przyjęcia piłki z zagrywki – ćwiczenia doskonalące | Obrona w polu; działanie defensywne i ofensywne zespołu | Odbicie bilardowe Trzy, do puli |
11 | Analiza skuteczności wykonaniu zagrywki i ćwiczenia doskonalące jej efektywność; zwróceniu uwagi na kierowanie zagrywki w określone miejsce | Ćwiczenia doskonalące współdziałanie: przyjecie - wystawienie - atak | Zagrywka do strefy |
12 | Ćwiczenia gry kombinacyjnej dostosowanej do możliwości grających z uwzględnieniem pozycji na boisku; różne formy gier | Współdziałanie w zespole; komunikacja; rozumienie zasad gry | Trzy, do puli |
13 | Ćwiczenia gry kombinacyjnej z uwzględnieniem pozycji na boisku: turnieje 3 na 3 | Współdziałanie w zespole, komunikacja; rozumienie zasad gry i zmian zawodniczek | Trzy, do puli |
14 | Ćwiczenia gry kombinacyjnej z uwzględnieniem pozycji na boisku: różne formy gier | Gra zespołowa, komunikacja; rozumienie zasad gry, ceremoniału zawodów, oraz zmian zawodniczek | Trzy, do puli |
Ćwiczenia
Poniżej przedstawiamy ćwiczenia, które mogą być zastosowane w Twoim programie treningowym siatkówki. Tworzą one sytuacje jakie występują podczas gry z uwzględnieniem pozycji zajmowanych przez zawodników. Ćwiczenia tego typu powinny być stosowane przez trenerów pracujących z dziećmi, aby utrzymać wysoką motywację poprzez grę a jednocześnie dawać dobrą zabawę.
Wszystkie grafiki, zdjęcia, teksty oraz same strony www podlegają ochronie prawnej na mocy ustawy o prawie autorskim.
Używanie ich w jakikolwiek sposób bez uprzedniego, pisemnego zezwolenia jest zabronione i może spowodować pociągnięcie do odpowiedzialności cywilnej i karnej w maksymalnym zakresie dopuszczalnym przez prawo.
Oceń artykuł:
Średnia ocena: 2.82
Artykuły mogą być komentowane tylko i wyłącznie przez zalogowanych użytkowników.
Jeżeli nie posiadasz konta w naszej Akademii - założ je już dziś.
Jeżeli nie posiadasz konta w naszej Akademii - założ je już dziś.
- ŚWIETNY ARTYKUŁ
- Wlasnie sprawdzilem w przegladarce IE. Tam wszystko dziala jak nalezy. Najpierw czytalem artykul w Operze. Mozna wykasowac obydwa komentarze. Dziekuje za szybki odzew :D
- Co konkretnie wg. Pana jest nieczytelne? Zakładki, które między sobą się zmieniają? Czy może sam układ treści? Prosimy o więcej informacji.
- W sumie to tylko jedna uwaga: forma opisu pierwszych kilku cwiczen nieczytelna. Duzy plus za modyfikacje utrudniajace i ulatwiajace dane cwiczenie.
- Super artykuł oby takich jak najwięcej.