WAŻNA INFORMACJA - strona korzysta z plików Cookie
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania prezentowanej zawartości do potrzeb odwiedzających. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci Twojego komputera.

Akademia Polskiej siatkówki

  
Dane do logowania
Wcześniej głosowałeś na ten artykuł. Nie ma sensu robić tego po raz drugi. Twój głos nie może zostać zapisany.

SIATKÓWKA Z VERVĄ - Rozmowa z Leszkiem Kurnickim

PKN ORLEN, największy polski i jeden z największych europejskich koncernów naftowych, od ubiegłego roku dołączył do znakomitego grona sprzymierzeńców polskiej siatkówki. O tym, dlaczego tak się stało i co to daje obydwu stronom siatkarsko-biznesowego sojuszu, rozmawiamy z Leszkiem Kurnickim, dyrektorem wykonawczym do spraw marketingu PKN ORLEN.

W ubiegłym roku ORLEN był sponsorem tytularnym mistrzostw Europy w siatkówce kobiet i koszykówce mężczyzn. W tym roku World Tour w Starych Jabłonkach i World Grand Prix kobiet. Skąd coraz szersze zainteresowanie koncernu grami zespołowymi?

Sponsoring gier zespołowych, w tym turniejów siatkarskich, jest ważną częścią strategii sponsorskiej PKN ORLEN. Jako największa polska firma, pragniemy towarzyszyć reprezentantom naszego kraju w wydarzeniach rangi międzynarodowej. Nieustannie poszukujemy nowych, atrakcyjnych form komunikacji z rynkiem, za których pośrednictwem trafiamy do coraz szerszego grona odbiorców. Stawiamy na siatkówkę, ponieważ cieszy się ona niesłabnącym zainteresowaniem, a rozgrywki z udziałem najlepszych zespołów z całego świata zawsze dostarczają niezapomnianych wrażeń.

Czy to zaangażowanie dotyczyć będzie tylko zawodów na poziomie międzynarodowym, czy też może zostanie rozszerzone o imprezy rangi krajowej?

PKN ORLEN jest firmą działającą globalnie i dlatego jesteśmy najbardziej zainteresowani obecnością sponsorską w imprezach rangi światowej. Jednocześnie pragniemy, by nasze produkty były obecne wszędzie tam, gdzie jednoczą nas emocje narodowe. Wierzymy, że pozwala to na stworzenie więzi między konkretną dyscypliną sportu a naszymi produktami. Jak pokazują wyniki badań postrzegania marek PKN ORLEN przez społeczeństwo polskie, strategia ta sprawdza się doskonale.

Wydaje się, że dla ORLENu naturalnym obszarem sportu zbieżnym z celami koncernu są dyscypliny związane z motoryzacją – w których zresztą firma jest obecna. Jakie miejsce w strategii spółki zajmuje siatkówka?

PKN ORLEN ma szeroki wachlarz niezwykle zróżnicowanych marek. Sposób, w jaki prowadzimy komunikację każdej z nich, jest „szyty na miarę”, z uwzględnieniem potrzeb każdej z konkretnych grup konsumentów.Kiedy ponad dziesięć lat temu zdecydowaliśmy się powołać ORLEN Team, byliśmy w awangardzie polskich firm postrzegających sponsoring jako efektywne narzędzie komunikacji z rynkiem. Przez te wszystkie lata projekt ewoluował, będąc platformą komunikacji głównie dla produktów klasy Premium, jakimi są paliwa VERVA. Zamierzamy rozwijać ten projekt i nadal w niego inwestować, gdyż wielokrotnie dowiódł swojej efektywności, a ORLEN Team w percepcji kibiców zaczął być utożsamiany z nieformalną reprezentacją Polski.Sukces projektu dał impuls do kolejnego działania. W efekcie w 2010 roku PKN ORLEN powołał VERVA Racing Team, pierwszy zespół wyścigowy, który bierze udział w legendarnej serii Porsche Supercup. Projekt jest nośnikiem komunikacji dla marki VERVA, która dzięki połączeniu z marką Porsche zyskuje na tożsamości i prestiżu.Portfolio marek ORLEN to jednak nie tylko produkty stricte motoryzacyjne – znalazło to odzwierciedlenie także w naszych działaniach z zakresu sponsoringu sportowego. Specjalnie z myślą o marce Stop Cafe, sieci restauracji PKN ORLEN, uruchomiliśmy drugi kanał komunikacji, jaką jest lekkoatletyka oraz sporty drużynowe, w których oczywiście ważną rolę odgrywa siatkówka.

Czy siatkówka ma jakieś szczególne walory, które powodują, że Orlen wybrał ją jako jeden z kanałów komunikacji marki?

Siatkówka to dyscyplina sportu drużynowego ciesząca się w Polsce ogromnym zainteresowaniem, a rozgrywki zespołów z całego świata dostarczają kibicom emocji na najwyższym poziomie. Dodatkowo nasze reprezentacje zarówno kobiet, jak i mężczyzn w ciągu ostatnich kilku lat osiągnęły wiele sukcesów w międzynarodowych turniejach. To wszystko w połączeniu z odpowiednią ekspozycją medialną dyscypliny sprawia, że inwestycja w nią staje się opłacalna, a to jest istotą naszych działań sponsoringowych. Co jednak najważniejsze, charakter tej dyscypliny – jej widowiskowość, dynamika oraz waga pracy zespołowej – doskonale pasuje do przyjaznego charakteru marki Stop Cafe.

W tym roku zdecydowaliśmy się na sponsoring turniejów siatkówki plażowej, ponieważ jest to sport niezwykle spektakularny, który zyskuje coraz liczniejsze grono kibiców. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się turnieje plażowe najwyższej rangi. Wiemy, że dzięki skojarzeniu z tak atrakcyjną dyscypliną będziemy mogli efektywnie promować nasze marki wśród szerokiego grona nowych odbiorców.

Jakie wartości ORLEN wnosi do polskiej siatkówki i jakie zamierza uzyskać?

PKN ORLEN jest firmą wspierającą polski sport i przyczyniającą się do jego rozwoju. Promujemy siatkówkę jako dyscyplinę, ale także stawiamy na poszczególnych zawodników. Pragniemy, by nasze produkty oraz marki handlowe kojarzyły się z emocjami towarzyszącymi tej dyscyplinie.

Czy dostrzega Pan rezerwy w polskiej siatkówce?

Jak w każdej dyscyplinie, tak i w piłce siatkowej zawsze można znaleźć nowe pole do zagospodarowania czy rozwoju. Z jednej strony, dostrzegamy ogromny potencjał marketingowy siatkówki. Ograniczeniem jest tu jedynie ludzka kreatywność. Z drugiej strony, istnieje również rezerwa na polu sportowym – ta limitowana jest zdolnościami kadry trenerskiej, istniejącą infrastrukturą oraz środkami finansowymi. Mam nadzieję, że dzięki naszemu zaangażowaniu te bariery będą sukcesywnie niwelowane.

Co zagwarantuje polskiej siatkówce dalszy rozwój?

Środki finansowe od sponsorów, dobrze wykwalifikowana kadra trenerska oraz aktywizacja najmłodszych. PKN ORLEN od wielu lat dba o rozwój kultury fizycznej w Polsce i propaguje go wśród młodzieży m.in. poprzez sponsorowanie takich wydarzeń, jak Czwartki Lekkoatletyczne – największy turniej lekkoatletyczny w Polsce dla dzieci i młodzieży, czy Turniej ORLIKA – ogólnopolskie zawody w piłce nożnej dla chłopców i dziewcząt w przedziale wiekowym 10-13 lat. Bez zawodników na wysokim poziomie nie ma prawdziwych osiągnięć, ale żeby je mieć, trzeba najpierw dobrze wyszkolić zawodników.

Jakie są zasady współpracy między PKN ORLEN a Polskim Związkiem Piłki Siatkowej?

Jesteśmy sponsorem poszczególnych turniejów, które są inicjowane i organizowane przez PZPS. Przy każdym turnieju kontraktujemy określony pakiet świadczeń, z którego jak na razie obie strony zawsze wywiązywały się wzorowo.

Sponsorem polskich siatkarskich reprezentacji narodowych jest Polkomtel S.A. Jak układają się relacje ORLENu z Plusem w zakresie działań związanych z siatkówką?

Polkomtel jest sponsorem reprezentacji, ORLEN zaś sponsorem imprez z udziałem reprezentacji. W trochę inny sposób budujemy nasze działania komunikacyjne w oparciu o tę dyscyplinę. Nie wchodzimy nawzajem w zakres swoich kompetencji, a nasze aktywności się uzupełniają. Uważam, że wsparcie dwóch dużych sponsorów daje siatkówce wymierne korzyści. Gwarantuje ciągłość finansowania, a w konsekwencji możliwość nieustannego rozwoju.

Na jakie wyniki naszych reprezentacji liczył Pan podczas tegorocznych mistrzostw świata?

Kibicowałem podczas każdego meczu i nie ukrywam, że liczyłem na więcej. No cóż, taki jest sport, należy jednak patrzeć w przyszłość i już dzisiaj życzę naszym drużynom wielu sukcesów w nadchodzących turniejach.

Jakie dyscypliny sportu Pana pasjonują?

Jestem fanem sportów motorowych, które sam uprawiam w każdej wolnej chwili.

Jeśli chodzi o sporty drużynowe, zawsze z uwagą śledzę rozgrywki siatkówki plażowej. To niezwykle spektakularna dyscyplina.

Na jakiej pozycji w drużynie siatkarskiej czułby się Pan najlepiej?

W rzeczywistości sport jest bardzo podobny do biznesu. Rządzą nim analogiczne zasady, a każdą korporację można porównać do drużyny. Z pewnością dobrze czułbym się w roli rozgrywającego, czyli człowieka kreującego grę, mobilizującego innych zawodników do wysiłku. Czasem mógłbym się ewentualnie przenieść do ataku, by efektownie zakończyć akcję.

Rozmawiał JANUSZ UZNAŃSKI TVP WARSZAWA
„PKN ORLEN jest firmą wspierającą polski sport i przyczyniającą się do jego rozwoju”.

Oceń artykuł:
  • 2.81 z 5 gwiazdek
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Średnia ocena: 2.81
Artykuły mogą być komentowane tylko i wyłącznie przez zalogowanych użytkowników.
Jeżeli nie posiadasz konta w naszej Akademii - założ je już dziś.